Жизнь как история: Takaisin työelämään | Финляндия: язык, культура, история
НЕ ЗАБУДЬТЕ ПОМОЧЬ САЙТУ МАТЕРИАЛЬНО - БЕЗ ВАШЕЙ ПОДДЕРЖКИ ОН СУЩЕСТВОВАТЬ НЕ СМОЖЕТ!

Жизнь как история: Kaupan alan autonkuljettaja Mikan työpäivä

Kaupan alan autonkuljettaja Mikan työpäivä


Olen kuljettanut tavaraa vuodesta 1981, mutta vuodesta 1991 olen ollut saman myymäläketjun palveluksessa. Tänään lähdin töihin puoli yhdeltätoista aamupäivällä. Työaika loppui periaatteessa puoli neljältä, koska tein viime viikolla paljon ylitöitä, mutta käytännössä lähdin töistä kello kuusi. Työvuoro on noin 10 tuntia, ja me ajamme kolmessa vuorossa. Työvuorot voivat kuitenkin venyä kellon ympäri. Toinen vuoro alkaa kello 16.00 ja kolmas vuoro kahden kolmen aikaan yöllä. Töitä saattaa olla kuusi päivää viikossa. Työvuorojen välissä pitää olla yhdeksän tunnin tauko. Pisin reittimme on noin 900 kilometriä. Lain mukaan neljän ja puolen tunnin ajon jälkeen pitää olla 45 minuutin tauko. Tauon aikana käyn yleensä huoltoasemalla syömässä jotain. Autossa on lakisääteinen ajopiirturi, joka kontrolloi ajamista ja taukoja. Poliisit usein pysäyttävät kuljettajia ja tarkistavat ajopiirturin.

Ajan ajoneuvoyhdistelmää, jossa on nuppi ja kärry. Auton pitää olla koko ajan menossa, jotta työ olisi firmalle taloudellisesti kannattavaa. On tärkeää pysyä aikataulussa joka säällä, koska seuraava kuski on valmiina lähtöön, kun minä palaan, ja tavaroiden pitää olla ajoissa myymälöissä.

Kun menen töihin, lastaan ensin kuorman trukilla. Lastaukseen kuluu pari tuntia. On tärkeää osata lastata kuorma oikein, koska kuljettaja on vastuussa siitä, että tavarat eivät irtoa. Matkan varrella pysähdymme useassa myymäläketjun liikkeessä ja tavarat täytyy sijoitella oikeaan purkujärjestykseen. Joskus myymälöistä tulee myös esimerkiksi tyhjiä rullakkoja kyytiin. Myymälät sijaitsevat usein kaupungin keskustassa. Meidän auto on yli 20 metriä pitkä ja kuskin täytyy olla taitava, että osaa peruuttaa ahtaissa paikoissa. Kuljettajan pitää pysyä rauhallisena, vaikka henkilöautoilijat saattavat usein hermostua ja tyyttäillä.

Auto on kuljettajan vastuulla. Kuljettajan tehtävä on tarkistaa, onko auto ajokunnossa. Pitää tarkistaa öljyt, valot ja renkaiden pultit. Talvella lämmön vaihtelut ovat niin suuria, että pultit saattavat irrota. Lisäksi pitää tarkistaa, että renkaissa on ilmaa. Kuljettaja myös tankkaa auton itse ja vie tarvittaessa huoltoon. Minulla ei ole alan koulutusta, mutta nykyään uusilta työntekijöiltä vaaditaan kuljetusalan perustutkinto.

Työ on aika raskasta, minäkin olen ollut sairaslomalla selkäongelmien vuoksi. Suomessa talvi vaikeuttaa ajamista, kesällä on helpompaa. Työajat ovat hankalia, varsinkin jos on perhe. Ajaminen on epäsäännöllistä ja aika yksinäistä työtä. Nykyään kuljettajat eivät enää paljon auta toisiaan, koska työtahti on kiireisempi. Sen takia ala ei houkuttele nuoria ja voi olla, että tulevaisuudessa on pula kuljettajista. Tämä on kuitenkin kutsumustyö. En haluaisi vaihtaa työtä varastotyöhön, koska ajaessa maisemat vaihtuvat ja liikkuminen on minulle tärkeää.

На русском языке:

[wpex more=”Показать” less=”Скрыть”]

Рабочий день водителя товаров для торговли Микки


Я вожу товары с 1981 года, но с 1991 года я на службе в одной и той же торговой сети. Сегодня я отправился на работу в половине одиннадцатого утра. Рабочее время закончилось в принципе в половине четвертого, так как я делал на прошлой неделе много сверхурочной работы, но на практике ушел с работы в шесть. Рабочая смена почти 10 часов и мы ездим в три смены. Рабочие смены могут, однако тянуться сутки. Вторая смена начинается в 16 часов, а третья смена в два-три часа ночи. Работа может быть шесть дней в неделю. Между сменами должен быть девятичасовой перерыв. Наш длиннейший маршрут почти 900 километров. По закону через четыре с половиной часа езды должен быть 45 минутный перерыв. Во время перерыва я обычно иду на станцию технического обслуживания чего-нибудь съесть. В машине есть предписанный законом тахограф, который контролирует передвижение и перерывы. Полицейские часто останавливают водителей и проверяют тахограф.

Я вожу автопоезд, в котором есть автомобиль-тягач и прицеп. Машина должна быть все время на ходу, чтобы работа была экономически выгодной для фирмы. Важно придерживаться расписания в любую погоду, так как следующий «водила» готов к отправлению, когда я вернусь и товары должны быть вовремя в магазинах.

Как прихожу на работу, гружу сначала груз погрузчиком. Погрузка занимает пару часов. Важно уметь грузить груз правильно, так как водитель в ответе за то, чтобы товары не рассыпались. Во время пути мы часто останавливаемся по магазинам тороговой сети и товары нужно размещать правильно в порядке разгрузки. Иногда из магазинов приходят также, например, пустые грузовые тележки для перевозки. Магазины находятся часто в центре города. Наша машина больше 20 метров в длину и водитель должен быть искусен, чтоб суметь двигаться задним ходом в тесных местах. Водителю следует оставаться спокойным, хотя водители личного транспорта могут часто нервничать и сигналить.

Машина – на ответственности водителя. Задача водителя проверить, в порядке ли машина. Надо проверить масло, свет и колесные болты. Зимой перепады тепла такие большие, что болты могут отвалиться. Кроме этого надо проверить, чтобы колеса были накачаны (чтоб в колесах был воздух). Водитель также заправляет машину сам и отвозит ее при необходимости в техобслуживание. У меня нет образования в этой области, но теперь от новых работников требуют наличия базового образования в области перевозок.

Работа довольно тяжелая, и я был на больничном из-за проблем со спиной. В Финляндии зима усложняет движение, летом легче. Расписание работы трудное, особенно если есть семья. Вождение – это нерегулярная и весьма одиночная работа. Теперь водители больше не помогают друг другу, так как темп работы суматошнее. Из-за этого отрасль не привлекает молодых и может статься, что в будущем будет нехватка водителей. Это все же работа по призванию. Я не хотел бы поменять работу на складскую, поскольку в поездке пейзажи сменяются и движение важно для меня.

[/wpex]

 

Послать ссылку в:
  • Добавить ВКонтакте заметку об этой странице
  • Facebook
  • Twitter
  • LiveJournal
  • Одноклассники
  • Blogger
  • PDF

Постоянная ссылка на это сообщение: https://www.suomesta.ru/2015/01/17/zhizn-kak-istoriya-kaupan-alan-autonkuljettaja-mikan-tyopaiva/

Добавить комментарий

Ваш адрес электронной почты не будет опубликован.